La meva manera d'entendre els diferents tipus de barreres

Quan sentim parlar de barreres, de ben segur, que el primer que ens ve al cap és una vorera alta. Ho és, no us diré pas que no però, sapigueu que això només és la punta de l’iceberg.

Definicions ni ha moltes però jo en faré unes de ben casolanes:

Entenc com a barrera a tota trava que limiti els moviments o la integració a la societat a les persones amb algun tipus de disminució.

Entenc com a barrera arquitectònica a aquella que afecta a les persones amb problemes de deambulació (usuaris de cadires de rodes, crosses, bastons, caminadors...). Aquest tipus de barrera la podem trobar al carrer, als edificis, al transport.

Entenc com a barrera de comunicació a aquella que afecta a les persones que tenen problemes auditius (sordesa de diferents graus o total) que necessiten ajudes tècniques com pot ser la subtitulació en els actes públics, la TV, el cinema, el teatre, consultoris mèdics, hospitals o en alguns casos un interpret de llenguatge de signes...

Entenc com a barrera visual a aquella que afecta a les persones que tenen problemes de visió (ceguesa de diferents graus o total) que necessiten ajudes tècniques de tipus sonor, o tàctil. En aquest apartat també hi compto les barreres arquitectòniques que els hi dificulta poder circular sense perills per les ciutats (obstacles, manca de senyalització acústica en semàfors...) Aquestes barreres les trobem al carrer, al cinema, la TV...

Entenc per barrera psíquica aquella que dificulta a les persones amb problemes psíquics a participar d’actes que estarien dins les seves possibilitats (pocs espais condicionats, manca de personal d’ajuda... ) Aquestes barreres les podem trobar a qualsevol lloc, també hi compto les barreres arquitectòniques.

Entenc per barrera cívica (aquest nom me l’acabo d’inventar) aquella que no respecta els espais reservats per a persones amb mobilitat reduïda o visual (exemples usar els espais d’aparcaments reservats, parar o aparcar el cotxe en passos de vianants o sobre la vorera, tirar objectes al terra...)

La següent és una aportació que ha fet l'Anna i que m'ha semblat magnífica que quedés exposada aquí:
Barrera social. És aquella que, tot i no existir barreres de les abans esmentades dificulta la participació d’una persona amb discapacitat. Hi comptaríem aquí l’actitud, la predisposició, els prejudicis, la bona voluntat...
Espero que el que he escrit serveixi per comprendre millor el problema. També demano que si m’he deixat alguna cosa que creieu important m’ho feu saber.
He de dir-vos que jo treballo per les barreres arquitectòniques principalment.

3 comentaris:

Anònim ha dit...

Això de barrera cívica m'agrada, tot i que potser hauria de ser barrera incívica! ;)
I jo trobo que en falta una de molt important: la barrera social. És aquella que, tot i no existir barreres de les abans esmentades dificulta la participació d'una persona amb discapacitat. Hi comptaríem aquí l'actitud, la predisposició, els prejudicis, la bona voluntat...
Ja em diràs què et sembla.

A peu coix. Núria Sagués ha dit...

Gràcies Anna em sembla magnífica la teva aportació.
Ara la penjo
Una abraçada

Narcís ha dit...

Fa temps que busco com enriquir els meus coneixaments, em sembla que ja ho he trobat, nomès em cal seguir els vostres blocs que sempre aportant coses noves

Felicitats a totes dues.